Inom näringslivet är företag bara lika framgångsrika som de processer de är beroende av. Att definiera denna process från början ger ditt företag en fördel i konkurrensen och förmågan att anpassa sig till förändrade affärslandskap och utmaningar. Företag som inte har tydligt identifierade kommunikationsprocesser över olika branscher kommer att lämnas på efterkälken. Denna brist på standardisering hindrar företagets förmåga att arbeta med olika företag, för att föra en produkt från idé till verklighet.

Att inte skapa en tydlig affärsprocessram kostar företag pengar och frustrerar anställda och kunder. Ledare inom informationsteknologi och andra digitala tjänster har under flera år byggt upp broarna mellan branscher och skapat pålitliga, gemensamma ramverk inom vilka framgångsrika digitala företag kan drivas framåt. Dessa integrerade system kallas eTOM-modellen, en byggnadsställning av bästa praxis som hjälper ditt företag att bygga sina system, verksamheter och infrastruktur från grunden. Detta är den enda vägen att gå för en framgångsrik verksamhet.

Ram för affärsprocesser (eTOM)

ETOM-modellen

Ramen för affärsprocesser är en samling av bästa praxis, standarder och modeller som har utvecklats och förfinats av en samarbetsgemenskap bestående av digitala pionjärer. I sin kärna är det en hierarkisk inventering av alla element och system som är involverade i att driva ett anpassningsbart, smidigt och servicefokuserat företag. Denna affärsprocessram är idealisk för företag som letar efter en omfattande, men anpassningsbar uppsättning praxis, där företag kan tillämpa olika aspekter av sina organisationer, produkter eller tjänster.

Genom att implementera eTOM-ramverket kan ditt företag skapa ett gemensamt språk för alla som är involverade i ett projekt, samt förbättra kommunikationen inom verksamheten, med partners, leverantörer och marknadsförare. En annan fördel är flexibla tillvägagångssätt för företagsledningen, så att processer kan skapas som uppfyller specifika behov samtidigt som branschrutiner fortfarande följs. Affärsprocesser förbättras och effektiviseras överlag på alla nivåer, alltifrån personalresurser och ekonomisk planering till de detaljerade aspekterna av den dagliga affärsverksamheten.

Utvecklare av affärsprocesser har organiserat ramverket i tre huvudområden. Alla motsvarar de vanligaste kategorierna av faser av produktutveckling och hantering. Dessa områden inkluderar strategi, infrastruktur och produkt (men även operationer och företagsledning är aktuellt och viktigt). Det finns lika många sätt att använda affärsprocessramen som det finns företag. Men vilken process du än prioriterar kommer en tydlig, överförbar och lätt implementerad process hjälpa dig att öka effektiviteten och minska kostnaderna.